Kiedy powinniśmy wezwać zespół ratownictwa medycznego?
Wezwanie zespołu ratownictwa medycznego powinno mieć miejsce
wyłącznie w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub stanach
nagłych mogących prowadzić do istotnego uszczerbku zdrowia.
Do takich przypadków należą np.:
- utrata przytomności,
- drgawki,
- nasilona duszność,
- porażenie prądem,
- zaburzenia rytmu serca,
- rozległa rana będąca efektem urazu,
- zaburzenia świadomości,
- nagły, ostry ból w klatce piersiowej,
- nagły ostry ból brzucha,
- uporczywe wymioty, zwłaszcza z domieszką krwi,
- masywny krwotok z dolnego odcinka przewodu pokarmowego,
- masywny krwotok z dróg rodnych,
- gwałtownie postępujący poród,
- ostre i nasilone reakcje uczuleniowe (wysypka, duszność) będące efektem zażycia leku,
- ukąszenia, czy użądlenia przez jadowite zwierzęta,
- zatrucia lekami,
- środkami chemicznymi czy gazami,
- rozległe oparzenia,
- podtopienie lub utoniecie,
- agresja spowodowana chorobą psychiczną,
- dokonana próba samobójcza,
- upadek z dużej wysokość,
- urazy kończyny dolnej.
Twoje zgłoszenie odbierze dyspozytor medyczny, którego zadaniem jest ocena zasadności wezwania
oraz podjęcie decyzji o jego zrealizowaniu.
Dyspozytor musi zadać Panu/Pani kilka podstawowych pytań. Pamiętaj jak bardzo ważnym jest odpowiedź na tych kilka prostych pytań.
Prosimy nie podnoś głosu, nie krzycz, nie poganiaj dyspozytora. W sytuacji krytycznej nie tylko nie przyspieszy to dojazdu zespołu ratownictwa medycznego, a może je zdecydowanie opóźnić.
Dyspozytor pogotowia zapyta:
Proszę podać rodzaj wypadku
lub zachorowania
Czy jest przytomna?
Czy oddycha, czy się rusza, czy na coś w przeszłości chorowała?
W przypadku wypadku masowego: ile osób jest poszkodowanych i jaki jest ich stan ogólny?
Miejsce wypadku lub zachorowania, miejscowość, w miarę dokładny adres, charakterystyczne punkty topograficzne ułatwiające zespołowi dotarcie na miejsce zdarzenia.
Jeżeli jest możliwe należy podać Jej imię i nazwisko, wiek. Jeśli jest to Ci osoba nieznajoma po prostu powiedz, że jej nie znasz.
Twoje nazwisko i numer telefonu z którego dzwonisz. Pamiętaj, ze w przypadkach wątpliwych (podejrzenie fałszywego wezwania, niedokładne dane adresowe lub przerwanie rozmowy) dyspozytor może potwierdzić wizytę, uściślić adres lub ponownie nawiązać rozmowę.
ponieważ po zebraniu wywiadu dyspozytor przekaże Ci informacje jak postępować do czasu dojazdu zespołu ratownictwa medycznego.