Rozmiar:
Kontrast:
Strefa pacjenta
STRONA GŁÓWNA / Strefa pacjenta

Strefa pacjenta

ambulans

Kiedy powinniśmy wezwać zespół ratownictwa medycznego?

Wezwanie zespołu ratownictwa medycznego powinno mieć miejsce
wyłącznie w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub stanach
nagłych mogących prowadzić do istotnego uszczerbku zdrowia.

Do takich przypadków należą np.:

  • utrata przytomności,
  • drgawki,
  • nasilona duszność,
  • porażenie prądem,
  • zaburzenia rytmu serca,
  • rozległa rana będąca efektem urazu,
  • zaburzenia świadomości,
  • nagły, ostry ból w klatce piersiowej,
  • nagły ostry ból brzucha,
  • uporczywe wymioty, zwłaszcza z domieszką krwi,
  • masywny krwotok z dolnego odcinka przewodu pokarmowego,
  • masywny krwotok z dróg rodnych,
  • gwałtownie postępujący poród,
  • ostre i nasilone reakcje uczuleniowe (wysypka, duszność) będące efektem zażycia leku,
  • ukąszenia, czy użądlenia przez jadowite zwierzęta,
  • zatrucia lekami,
  • środkami chemicznymi czy gazami,
  • rozległe oparzenia,
  • podtopienie lub utoniecie,
  • agresja spowodowana chorobą psychiczną,
  • dokonana próba samobójcza,
  • upadek z dużej wysokość,
  • urazy kończyny dolnej.



Pomoc w nagłych wypadkach

centrum-odbierania-zgloszen.jpg (624 KB)

Twoje zgłoszenie odbierze dyspozytor medyczny, którego zadaniem jest ocena zasadności wezwania
oraz podjęcie decyzji o jego zrealizowaniu.

Dyspozytor musi zadać Panu/Pani kilka podstawowych pytań. Pamiętaj jak bardzo ważnym jest odpowiedź na tych kilka prostych pytań.

Prosimy nie podnoś głosu, nie krzycz, nie poganiaj dyspozytora. W sytuacji krytycznej nie tylko nie przyspieszy to dojazdu zespołu ratownictwa medycznego, a może je zdecydowanie opóźnić.


Dyspozytor pogotowia zapyta:

1
Co się stało?

Proszę podać rodzaj wypadku 
lub zachorowania

2
Jaki jest stan osoby wymagającej pomocy?

Czy jest przytomna? 
Czy oddycha, czy się rusza, czy na coś w przeszłości chorowała?
W przypadku wypadku masowego: ile osób jest poszkodowanych i jaki jest ich stan ogólny?

3
Gdzie to się stało?

Miejsce wypadku lub zachorowania, miejscowość, w miarę dokładny adres, charakterystyczne punkty topograficzne ułatwiające zespołowi dotarcie na miejsce zdarzenia. 

4
Dane osobowe osoby potrzebującej pomocy

Jeżeli jest możliwe należy podać Jej imię i nazwisko, wiek. Jeśli jest to Ci osoba nieznajoma po prostu powiedz, że jej nie znasz.

5
Koniecznie się przedstaw

Twoje nazwisko i numer telefonu z którego dzwonisz. Pamiętaj, ze w przypadkach wątpliwych (podejrzenie fałszywego wezwania, niedokładne dane adresowe lub przerwanie rozmowy) dyspozytor może potwierdzić wizytę, uściślić adres lub ponownie nawiązać rozmowę. 

6
Nigdy nie rozłączaj się pierwszy!

ponieważ po zebraniu wywiadu dyspozytor przekaże Ci informacje jak postępować do czasu dojazdu zespołu ratownictwa medycznego.